Jak ruch wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie?

Wiele osób będących w podeszłym wieku dochodzi do wniosku, że aktywność fizyczna jest już czymś poza zasięgiem ich możliwości. Czy jednak fakty przemawiają za słusznością takiego stwierdzenia? Zdecydowanie nie. Każdemu człowiekowi potrzebny jest ruch i to niezależnie od tego, ile ma lat. Aktywni powinni być seniorzy, ale również i najmłodsi. Sport pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie oraz zdrowie fizyczne. Jest w stanie uchronić nas także przed wystąpieniem czy też rozwojem różnego rodzaju chorób. Dlatego też warto stawiać sobie chociażby małe wyzwania, dostosowane do naszego wieku oraz możliwości fizycznych.

 

Jakie korzyści wynikają z aktywności fizycznej?

Dla każdego taka aktywność fizyczna może przybierać zupełnie inną formę. Niektóre osoby biegają, inni natomiast nie wyobrażają sobie tygodnia bez pójścia na basen. Seniorzy często uprawiają popularny nordic walking, ponieważ sprzyja on także wzajemnym kontaktom towarzyskim. Nawet zwykły spacer niezależnie od wieku, niesie bardzo duże korzyści pod względem przede wszystkim zdrowotnym.

Plusami aktywności fizycznej jest poprawianie lub utrzymanie odpowiedniej wydolności, utrzymanie lub zredukowanie wagi, zachowanie siły mięśniowej. Siła mięśniowa to bardzo ważny aspekt aktywności fizycznej. Przede wszystkim dzięki niej można posiadać stabilny kręgosłup oraz stabilne stawy. Słabe mięśnie niosą za sobą natychmiastowe skutki zdrowotne. Bóle pleców, bóle stawów, brak chęci do wysiłku. Na samym początku może się zatem okazać, że będzie trzeba trochę popracować nad wzmocnieniem ciała. Na dłuższą metę jest to jednak jedyne słuszne rozwiązanie. Dzięki aktywności fizycznej ma się również dużo lepsze samopoczucie oraz zwiększa się odporność. Jest zatem dużo mniejsze ryzyko tego, że zapadniemy na jakąś chorobę, przykładowo na przeziębienie. W zależności od swojego wieku zaleca się od 30-60 minut dziennej umiarkowanej aktywności. W tym wypadku dłuższa aktywność tyczy się dzieci i młodzieży, a krótsza osób dorosłych oraz seniorów. Aktywność na takim poziomie może pomóc nam uniknąć wystąpienia chorób serca, otyłości czy też nawet nowotworu.

 

Jaka aktywność fizyczna jest dobra?

Wiele osób może sobie w tej sytuacji zadawać pytanie, jaką aktywność fizyczną wybrać? Czy jednak rodzaj takiej aktywności faktycznie ma znaczenie? Nie. Może to mieć jedynie wpływ na życie osób, które zmagają się z pewnymi chorobami. Wówczas mogą mieć zakazane pewne rodzaje aktywności, chociażby bieganie. Jeśli jednak nie ma takich przeciwwskazań, wówczas można wybierać z pełnego wachlarza możliwości. Oczywiście większość osób każdego dnia może pozwolić sobie na bardzo prostą aktywność, jaką jest po prostu spacer. Warto jednak czasem uprawiać również gimnastykę albo pojechać gdzieś rowerem. Trudno może być wybrać jakiś sport osobom starszym. Mają one czasem mniejsze możliwości w tym zakresie. Wtedy warto chociażby pospacerować kilka chwil dziennie i gimnastykować się rano. To może wydawać się niewiele, ale mimo wszystko daje zaskakujące rezultaty.