Czym grozi niedobór snu?

Niedoceniana wartość snu

Sen jest równie ważny dla prawidłowego funkcjonowania naszego ciała i umysłu jak zdrowe odżywianie i regularna aktywność fizyczna. Mimo to wielu z nas nie docenia zalet płynących z nocnego odpoczynku i spycha go na dalszy plan. Wydaje nam się, że jeśli położymy się spać później, to automatycznie wydłuży się ilość czasu, jaką możemy poświęcić na codzienne obowiązki czy przyjemności. Tempo życia we współczesnym świecie jest niezwykle szybkie, więc często rezygnujemy z czasu wolnego, by podołać wymaganiom w pracy i skupić się na życiu osobistym. Często skutkuje to tym, że chodzimy spać w środku nocy i zrywamy się z łóżka bladym świtem. Zmęczenie ukrywamy pod makijażem lub pijąc duże ilości kawy lub napojów energetycznych. Zaniedbywanie potrzeby snu może na dłuższą metę mieć jednak przykre konsekwencje.

Niedobór snu wpływa na wygląd

Notoryczne zarywanie nocy prędzej czy później odbija się na wyglądzie. Brak wpłynie negatywnie na stan naszej skóry. Zamaskowanie cieniów pod oczami po jednej nieprzespanej nocy nie jest jeszcze aż tak uciążliwie. Wystarczy zimy okład czy odrobina korektora i nikt się nie domyśli, że jesteśmy zmęczeni. Sprawa komplikuje się, gdy długotrwale omijamy objęcia Morfeusza. Worki pod oczami zostaną z nami już praktycznie na stałe. Niedobór snu prowadzi do zwiększonego poziomu kortyzolu w organizmie. Jest to tak zwany hormon stresu, którego nadmiar niszczy włókna kolagenowe. To z kolei skutkuje powstawaniem zmarszczek i ziemistą cerą. Zaniedbywanie nocnego odpoczynku sprawi, że będziemy wyglądali, jakby przybyło nam kilka lat. Co równie ważne, podczas snu wydzielany jest również hormon wzrostu, odpowiedzialny za odnowę tkanek. Jego zbyt mała ilość również wpłynie negatywnie na kondycję naszego organizmu. Brak snu jest także powiązany z przybieraniem na wadze. Powodem tycia jest fakt, że w czasie nocnej regeneracji produkowana jest leptyna, odpowiedzialna za hamowanie uczucia głodu. Kiedy jesteśmy niewyspani zbyt niski poziom leptyny skutkuje wysyłaniem do mózgu komunikatu, że nie dostarczyliśmy organizmowi odpowiedniej ilości pożywienia. W rezultacie zjadamy więcej, niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne.

Brak snu a funkcjonowanie organizmu

Niedobór snu wiąże się z obniżeniem odporności. W efekcie częściej zapadamy na infekcje i choroby, a w naszym ciele szybciej rozwijają się stany zapalne. Zmniejsza się również wydolność organizmu. Poranny jogging czy wizyta na siłowni będzie kończyć się zadyszką lub tym, że nie będziemy w stanie wykonać treningu do końca. Chroniczne zmęczenie powiązane z brakiem snu to również zwiększone ryzyko zapadnięcia na choroby serca, cukrzycę i dolegliwości jelit. W nocy dochodzi bowiem do regulacji pracy naszego metabolizmu. Śpiąc zbyt mało, cierpimy również z powodu częstego bólu głowy, a siadając za kierownicą po nieprzespanej nocy, nie reagujemy na zagrożenia drogowe tak szybko, jak powinniśmy. Badania wykazały, że brak snu zaburza koncentrację kierowców podobnie do spożywania alkoholu. Ma to zatem niebezpieczne konsekwencje dla życia i zdrowia nie tylko nas, ale i otaczających nas osób.

Chroniczne zmęczenie odbija się na zdrowiu psychicznym

 Niewyspanej osobie ciężko jest się skoncentrować. Po nieprzespanej nocy mamy wrażenie, jakby nasz umysł był zasnuty mgłą, a analityczne i logiczne myślenie sprawia nam ogromną trudność. To z kolei wpływa na naszą wydajność w pracy czy poziom przyswajania wiedzy w szkole. Szereg badań wykazał powiązanie między niedoborem snu, a pogarszają się pamięcią. Zbyt mała ilość czasu w objęciach Morfeusza sprawi, że będziemy mieć problemy z nauką nowych faktów, a przypomnienie sobie ważnych informacji sprawi nam nie lada trudność. Możemy też czuć się zdezorientowani i spadanie poziom naszej kreatywności. To wszystko może negatywnie wpłynąć na wykonywanie codziennych obowiązków. Problem pogarsza również fakt, że osoby niewyspane są również często rozdrażnione, co obija się negatywnie na relacjach zawodowych czy osobistych. Ciągłe uczucie zmęczenia i konflikty z innymi mogą prowadzić do rozwoju depresji i innych zaburzeń psychicznych.

Jak dbać o prawidłowy sen?

Kiedy śpimy, nasz organizm się regeneruje. W ciele dochodzi wtedy do odnowy komórek i produkcji kluczowych dla dobrego zdrowia hormonów. Dla własnego dobra powinniśmy przesypiać co najmniej 6 do 8 godzin na dobę. Warto jest kłaść się spać o stałej porze, nawet podczas dni wolnych. Jeśli mamy z tym problem, możemy iść w objęcia Morfeusza o 15 minut wcześniej i stopniowo wydłużać ten czas. Przed pójściem spać warto też wywietrzyć sypialnię. Optymalna temperatura do spania to 18°C. Odłóżmy też telefon, laptop i inne urządzenia emitujące niebieskie światło na dwie godziny przed planowanym zaśnięciem. Najlepiej w ogóle nie trzymać ich w sypialni. Jeśli jednak musisz sprawdzić ważny email, przełącz smartfon na działanie w trybie nocnym. Zaopatrz się w tradycyjny budzik i wygodną piżamę. Na koniec dnia unikaj obfitych, tłustych posiłków i intensywnych ćwiczeń. Wszystko to pomoże Ci się zregenerować podczas snu. Gdyby jednak pojawiły się u Ciebie przewlekłe problemy z zaśnięciem, zasięgnij porady u specjalisty.